Flaskan har formen av en upp- och nedvänd dryckeskalk. Idén skulle visa sig bli Fortunato Deperos mest betydelsefulla verk för Campari. Den koniska formen daterar sig tillbaka till 1925 då konstnären för första gång tog upp den i en skiss kallad ”Puppet drinking Campari Soda”. Detta var flera år innan varumärket lanserades. På bilden ses en docka dricka ur en flaska som har samma form som Camparisoda senare skulle få. 1926 gjordes flaskan i en vitmålad prototyp av trä och året därpå som en reklamaffisch i svart bläck. Första färgbilden gjordes 1927. Inför lanseringen beslutade Davide Campari att ta bort etiketten för att ännu tydligare framhäva den speciella formen och den djupröda nyansen. Han såg också till att förse flaskan med Camparisoda i relief.
Den unika flaskan, formen, färgen och strukturen som var för sig var designelement som bröt mot tidens design- och annonsspråk. Den minimalistiska innovativa flaskan öppnade upp nya möjligheter för andra produkter och en ny tids säljstrategier. Tillverkningen av flaskan påbörjades av Vetreria Bordoni 1932.
Seden att dricka aperitif blev populär i Milano på 1920-talet. Det var vanligt att folk träffades innan lunch eller middag för att dricka ett glas vin eller ta en drink. Den främsta ambassadören för aperitifen i Milano var Gaspare Campari som sålde aperitifer på sina barer i staden. Den första baren låg vid Duomotorget ända tills Galleria Vittorio Emanuele öppnades. Då flyttades baren in i nya lokaler precis vid ingången till gallerian.
1915 öppnade Gasparo Campari en ny bar mitt emot den första, som kom att bli förebilden för den klassiska milanesiska aperitifbaren. Det var härifrån som aperitivokulturen - bruket att servera snacks och annat småplock till aperitiferna spreds till barer över hela Italien.