Campari

en flaska campari med den nya designen

Campari

Inget annat varumärke är så förknippat med det pulserande italienska bar- och citylivet som Campari. Den bitterljuva rubinröda aperitifen älskas numera i över 190 länder där den skänker stil, klass och elegans till drinkar, aperitifer och konsumenter. Bakom den närmast exempellösa framgången finns en av världens mest välbevarade hemligheter – det mytomspunna receptet.

Campari har en klar röd färg. Stor, generös och typisk doft av apelsin, malört och kryddor. Söt, bitter och frisk smak av malört, citronskal och körsbär.

Sötma
Fyllighet
Betyg (10 röster)
4.5
Skriv ut
Art. nr.
701
Storlek
70 cl
Alkohol
25 %
Land/Område
Italien
Typ
Aperitif - Bitter
Producent
Campari

I mer än 150 år har Campari kännetecknats av sin helt unika smak. Bitter Uso Olanda som Campari kallades från början är ett resultat av den unge Gaspare Camparis experiment när han som medhjälpare på ett café i Turin försökte utveckla nya drycker med nya smaker. Receptet har inte förändrats någon gång sedan dess och det är bara ett fåtal personer som känner till de exakta komponenterna. Campari tillverkas genom att örter, aromatiska växter och frukter får macerera i en blandning av alkohol och vatten. Alkohol och vatten är förövrigt de enda två kända ingredienserna. Vissa säger att det finns 20 till, andra 60 och några menar att det kan finnas upp till 80 olika komponenter i aperitifen. Ingen vet förutom de få som har fått studera Gaspare Camparis 150 år gamla recept. Många har försökt imitera det unika receptet men ”Huset Campari” har alltid snabbt och framgångsrikt lyckats skydda både den rubinröda färgen och den unika smaken i rättsliga processer. Att Campari så bestämt och uthålligt slagit ner på copycats har inneburit att framgången, respekten och uppskattningen för den säregna aperitifen ständigt har ökat världen över.

Designen: Campari är en nutida designklassiker, men sin djupröda färg, sin unika arom och smak har Campari alltid varit en symbol för passion; förförisk, sensuell och gränsöverskridande. Dessa egenskaper har lagt grunden till det rykte och den profilering som Campari har över hela världen.

Campari har alltid förknippats med mode och betraktas idag som en internationell stilikon, både banbrytande och i takt med tidens trender, i såväl designspråk som profilering. Campari är en premiumdrink som tack vare sin alldeles unika smak och färg förmedlar passion och intensitet. Genom åren har flaskan och designen, som alla andra klassiska premiumvarumärken, genomgått flera förändringar, men det genuina ursprunget och identiteten har alltid funnits kvar. Flaskan har i alla tider appellerat till aktiva, unga vuxna och medelålders personer som lever ett modernt bar- och cityliv. Som designikon anses Campari vara ett sällsynt lyckat exempel där flaskan ständigt återspeglat innehållet trots att förpackningsdesignen förändrats och moderniserats genom åren.

Far och son: Gaspare Campari föddes 1828 i den lilla staden Castelnuovo i Lombardiet. Redan vid 14 års ålder började han arbeta som bartender och drinkblandare vid Bass Bar i Turin, som redan då var aperitifens huvudstad. Inte ens 20 år fyllda började den unge Gaspare sälja sina blandningar i Italien. Vid den här tiden började franska och italienska företag kopiera varandras framgångsrika produkter och vikten av att hemlighålla det komplexa Camparireceptet blev allt mer uppenbar.

1862 gifte Gaspare Campari om sig och flyttade till Milano. Där drev han ett café på torget vid Domen, den berömda medeltidskatedralen, och snart öppnade han också Café Campari i närheten. Då hade han redan grundat familjens företag Gruppo Campari. Sonen David Campari arbetade i 33 år på faderns café. Davide Campari var ett marknadsföringsgeni. Han såg till så att varumärket Campari Bitter fick stor spridning via barer, annonser, reklamskyltar och han anlitade landets främsta konstnärer och designers för uppdragen.

I början av 1900-talet träffade Davide Campari den berömda operasångerskan Lina Cavalieri. Kort efter att de blivit ett par fick Lina ett kontrakt i Nice över sommaren. För att få möjlighet att vara tillsammans med sin nya väninna beslutade Davide att följa med och börja sälja in Campari på barerna i södra Frankrike. Kärlekshistorien blev inledningen på Camparis internationella succé.

Korta fakta:

  • Campari säljs i över 190 länder
  • De största marknaderna är Italien, Brasilien. Tyskland och Frankrike
  • St Lucia i Västindien har den högsta konsumtionen per capita
  • I dag säljs nästan tre miljoner lådor a nio liter
  • I den första prislistan kostande en flaska Campari 3 Lire, vilket motsvarar 1,5 öre i dagens penningvärde
  • Det hemliga receptet innehåller mängder med komponenter: kinesisk dvärgapelsin ”Chinotto” anses vara den viktigaste, malört brukar också nämnas

Producent Campari

Campari har alltid förknippats med mode och betraktas idag som en internationell stilikon, både banbrytande och i takt med tidens trender, i såväl designspråk som profilering. Campari är en premiumdrink som tack vare sin alldeles unika smak och färg förmedlar passion och intensitet. Genom åren har flaskan och designen, som alla andra klassiska premiumvarumärken, genomgått flera förändringar, men det genuina ursprunget och identiteten har alltid funnits kvar. Flaskan har i alla tider appellerat till aktiva, unga vuxna och medelålders personer som lever ett modernt bar- och cityliv. Som designikon anses Campari vara ett sällsynt lyckat exempel där flaskan ständigt återspeglat innehållet trots att förpackningsdesignen förändrats och moderniserats genom åren.

Far och son: Gaspare Campari föddes 1828 i den lilla staden Castelnuovo i Lombardiet. Redan vid 14 års ålder började han arbeta som bartender och drinkblandare vid Bass Bar i Turin, som redan då var aperitifens huvudstad. Inte ens 20 år fyllda började den unge Gaspare sälja sina blandningar i Italien. Vid den här tiden började franska och italienska företag kopiera varandras framgångsrika produkter och vikten av att hemlighålla det komplexa Camparireceptet blev allt mer uppenbar.

1862 gifte Gaspare Campari om sig och flyttade till Milano. Där drev han ett café på torget vid Domen, den berömda medeltidskatedralen, och snart öppnade han också Café Campari i närheten. Då hade han redan grundat familjens företag Gruppo Campari. Sonen David Campari arbetade i 33 år på faderns café. Davide Campari var ett marknadsföringsgeni. Han såg till så att varumärket Campari Bitter fick stor spridning via barer, annonser, reklamskyltar och han anlitade landets främsta konstnärer och designers för uppdragen.

I början av 1900-talet träffade Davide Campari den berömda operasångerskan Lina Cavalieri. Kort efter att de blivit ett par fick Lina ett kontrakt i Nice över sommaren. För att få möjlighet att vara tillsammans med sin nya väninna beslutade Davide att följa med och börja sälja in Campari på barerna i södra Frankrike. Kärlekshistorien blev inledningen på Camparis internationella succé.

CAMPARI.COM

CAMPARI - FACEBOOK

CAMPARI - INSTAGRAM

CAMPARI - YOUTUBE

Produkter från Campari

Inspiration